Πέμπτη 22 Ιουνίου 2017

Από το ήχο...στη μουσική 


Φύλλο Εργασίας (1η διδακτική ώρα) 

  Α Γυμνασίου


Ένα μεγάλο ταξίδι ξεκινάει σήμερα, ένα ταξίδι γεμάτο ήχους. Ανακάλυψε από πού έρχονται, μάθε τα μυστικά που κρύβουν και διασκέδασε με τις περιπέτειές τους…


Φαντάσου τον ήχο σαν ένα κύμα που πιέζει τον ατμοσφαιρικό αέρα. Το κύμα αυτό δημιουργείται όταν ένα σώμα τεθεί σε κίνηση, σε κραδασμό. Οι βασικές ιδιότητες του ήχου με τις οποίες θα ασχοληθούμε σήμερα είναι το ύψος και η χροιά.

Τι είναι όμως το ύψος;
·         Άκουσε τη φωνή ενός άντρα και τη φωνή μιας γυναίκας. Έχουν το ίδιο ύψος;

Τι σκέφτεσαι όταν ακούς τη λέξη χροιά ή ηχόχρωμα;
·    Κλείσε τα μάτια σου και προσπάθησε να μαντέψεις ποιος συμμαθητής σου, μιλάει στην τάξη. Τα κατάφερες;

Πολλοί οργανωμένοι ήχοι στη σειρά μπορούν να φτιάξουν μια ολόκληρη μελωδία. Η κάθε μελωδία μπορεί να αποτελείται από μικρότερες αυτόνομες μελωδίες που λέγονται μουσικές φράσεις.

 Μέρος 1o

Παρακολούθησε προσεκτικά το παρακάτω βίντεο. Πρόκειται για το «Ντουέτο για δύο γάτες» του Ιταλού συνθέτη Τζ. Ροσσίνι. Η μόνη λέξη που θα ακούσεις φυσικά είναι η λέξη «μιάου».



Προσπάθησε να ξεχωρίσεις:
  • ·         Το ρόλο της κάθε γάτας: ποια γάτα τραγουδάει πιο ψηλά από την άλλη;
  • ·         Τραγουδάνε διαδοχικά η μία μετά την άλλη ή μαζί;
  • ·         Μπορείς να διακρίνεις τις μουσικές φράσεις; Πόσες είναι;
  • ·         Ποιος ο ρόλος της ορχήστρας (κύριος ή συνοδευτικός);
  • ·         Κλείσε για λίγο τα μάτια σου και προσπάθησε να αναγνωρίσεις τα όργανα που ακούς.
  • ·         Προσπάθησε να πεις τη λέξη «μιάου» με διαφορετικούς τρόπους (χαρούμενα, κλαμένα, παραπονιάρικα κλπ). Γιατί ακούγεται διαφορετικά;


Μέρος 2o

Χωριστείτε σε ομάδες των 4-5 ατόμων. 
  • Ανοίξτε την εφαρμογή  Εξερευνώ τα βασικά χαρακτηριστικά του ήχου. Επιλέξτε ανάμεσα σε τρεις διαφορετικές εντάσεις ήχου, ανάμεσα σε τρία διαφορετικά τονικά ύψη και σε μια σειρά από διαφορετικές χροιές οργάνων. Ακούστε τον ήχο που επιλέξατε και δείτε τον ήχο σε μορφή κύματος.
    Μουσική..μαθαίνω Γ. Κ. Νεοφύτου
    "Μουσική ..μαθαίνω", Γεωργία Κυριακίδου Νεοφύτου
  • Αναζητήστε από το διαδίκτυο ή ανοίξτε την εφαρμογή εικονικό πιάνο. Δοκιμάστε να παίξετε δεξιά και μετά αριστερά στο πληκτρολόγιό του. Ακούτε τη διαφορά;
  • Πατήστε πάνω στη εικόνα και μελετήστε προσεκτικά τις παρακάτω γραφικές παρτιτούρες (άσκηση 1) Μπορείτε να διακρίνετε ποια γνωστά μουσικά κομμάτια κρύβονται σε αυτές.                                                    
  • Τραγουδήστε τα παραδείγματα και παρατηρήστε την πορεία της μελωδίας (άσκηση 2). Μπορείτε να την περιγράψετε με λόγια; 




Καλή διασκέδαση 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου